att ta ut en innekatt

 
Att gå ut med en katt är för det första ganska konstigt. För det andra är det onaturligt både för katten och människan. För det tredje är det INTE lätt! Idag kurrade Chilou när jag satte på honom kopplet. Men när det väl var på var han inte nöjd. Han lägger sig i protest och ålar runt på golvet. När jag lyfter honom är han lealös som en trasdocka och sen vill han inte gå in självmant i buren. 
 
Den nya buren jag köpte i förra veckan är dock perfekt för detta, eftersom man kan öppna en lucka i taket och släppa ner honom. Det blir svårare för honom att streta emot då. 
Väl ute är han nyfiken och försiktig. Han är inte rädd, men ändå något åt det hållet. 
Han drar sig mot mig och vill bli kliad på huvudet, och det känns som någon sorts tacksamhet för antingen att han får komma ut, eller för att jag är bredvid honom i det lite läskiga. 
Konstiga ljud gör honom nervös. Idag var tredje gången han fick gå ut, och jag skulle nog inte vilja säga att det gick varken sämre eller bättre än första gången. Han vandrar runt lite, ofta hukad. Lägger sig ner, rullar runt. Går lite till och så fortsätter det. 
 
Sedan efter ett tag börjar han bli mer nervös, ofta i kombination med ett ljud på andra sidan innegården. Förra gången vi var ute fick han nästan panik i slutet. Idag gick han till dörren vi kommit ut igenom, och jag tolkade det till att han ville gå in. Så jag lyfte upp honom, gick tillbaka till buren och så gick vi in. 
 
Jag tar alltid ut Chilou i buren i hopp om att han inte ska tolka ytterdörren som en väg ut. Vilket han dock gör lite ändå. Inte så svårt att slå ihop ett och ett eftersom han ser ut från buren. 
När man  väl har kommit in igen är han ofta lite otålig och springer till dörren så fort han hör ett ljud utanför lägenheten. Idag verkar det ha gått över ganska fort, men det kanske är för tidigt att säga. 
 
Han kommer antagligen vänja sig och bli mindre rädd om man bara fortsätter ta ut honom med jämna mellanrum. Det som känns så skönt med att ta ut honom på innergården är att om han skulle rymma ur kopplet så kommer han inte så långt. 
 
 

Kommentarer

Skriv en kommentar! :D

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din mail-adress: (syns bara för Tilda)

Din blogg:

Skriv din kommentar!

Trackback
RSS 2.0