Σάμος / ΣAMOΣ / Samos

Vem visste att Grekiska var rena grekiskan? Inte bara alfabetet är helt galet komplicerat utan dem stavar även alla ord på en massa olika sätt. Vi var på en strand som hette "Psili amos" och på kartan stavades det så, men på vägskyltarna stavades det ibland så, och ibland "psili ammos". Lite förvirrande när man kör på backkrön, och i skarpa svängar och ska försöka svänga av på rätt väg.

Jag hade tyvärr inte min  "riktiga" kamera med mig, utan det blev min lilla digitalkamera. Så ni får ha överseende med att vissa bilder är lite ljusa, och halvdåliga. :(

Samos var defenitivt katternas ö. Vart man än tittade såg man minst tre katter. Vissa smala som stickor, andra med gigantiska svullna magar, eller andra med sönderrivna ögon efter en catfight över mat. De satt som hundar vid matbordet och tiggde. När man inte gav något till dem gick dem vidare till nästa bord. Gav man dem istället något följde dem istället varje rörelse man gjorde för att inte missa om man skulle ge dem mer.

Vi tar det från början. Flyget ner tog bara 3 och en halv timma. "When in Rome" visades på tv:n och när vi landade talade kaptenen om att han inte skulle försöka imponera med en snygg landning, utan skulle istället göra en så kort landning som möjligt. Landningsbanan var nämligen 2000 meter kortare än en vanlig är.

När vi landat satte vi oss på bussen, som tog en och en halv timma, och vi åkte till staden där vi skulle bo - Kokkari.

När vi kom fram till hotellet checkade vi in, och gick sedan direkt för att äta lunch.
Jag och syrran bodde i ett rum, och mamma och pappa i ett annat. Hotellet låg typ 20 meter från havet, men vi bodde i den bakre byggnaden så vi fick ingen havsutsikt.
Men vi hörde havets vågor ända in i rummet.

Stranden var klappersten, och fatta vad ont man hade i fötterna när man skulle bada. Man såg ut som om man inte kunde gå och hade bajsat på sig när man skulle ta sig upp ur havet. Men den andra veckan hade fötterna vant sig, och det gjorde knappt ont längre.
Havet var sjukt vackert och klarblått. Men det var stora vågor eftersom det blåste ganska mycket.

Vid hamnen låg barerna och restaurangerna precis vid havet med vacker utsikt och härlig fläkt från de varma havsvindarna.

Världens sötaste kattunge fanns på en restaurang där vi käkade en sjukt god grekisk sallad.
Den lekte med snörena från min och johannas tröjor, och skuttade runt som en liten galning.

Vi gick förbi hamnen och hittade en mindre strand som låg inne i en liten bukt, och som tack vare det hade mindre vågor. Där var det lättare att bada och snorkla.

Det låg en sjukt äcklig fisk uppspolad på land. Och den var gigantisk!

En mini-myra drog på en större myra. Starka små filurer!

På eftermiddagarna satt vi ofta på någon bar och spelade spel i skuggan.

Vi satt och tittade på VM-finalen och hejjade på Spanien bland alla Holländare.

Man kan ha sjukt roligt av att fotografera folk som badar, i alla fall när man sitter i solen och är trött på att sola!

En dag gick vi upp för bergen till en strand som låg en kvart ifrån våran för att bada, men där var ännu större vågor än på våran strand.

En dag kom vi fram till att vi inte hade sett så mycket av själva staden vi bor i, så vi gick upp i bergen där alla grekerna bodde, och fick en fin utsikt över staden, hamnen och en av stränderna!

Vi hyrde bil i tre dagar och åkte till ett vinmuseum och bryggeri där man fick se på en massa vinpressmaskiner och prova samos viner.

En av dagarna tog vi bilen till stranden "Psili amos" som betyder fin sand, och som man då fattar på namnet sp var det en sandstrand. Sjukt skönt med lite omväxling, men man saknade nästan stenarna när man plötsligt hade sand överallt, och det kom en stormvind och blåste sand över hela filten.

Psili amos låg bara 1400 meter ifrån Turkiska gränsen, och dem hade enorm övervakning av militären. Ön på bilden nedanför är grekisk, men det andra är turkiet!

När vi skulle äta såg pappa detta bordet, och sa "Vem har glömt sin basker?"

Gissa om vi skrattade när vi själva fick en egen basker sen!

Plötsligt trodde min mobil att vi var i turkiet.

Vi åkte till staden Pythagorion

Ett flygplan påväg ner till den jättekorta landningsbanan!

Vi åkte till en by uppe i bergen med världens minsta kringelikrok-väg, och sedan åkte vi till ett vattenfall där vi fick vandra i skogen ett bra tag för att komma fram. Vattenfallet var jättelitet.

Vi åkte till en liten by, där vi åt lunch och tänkte bada. Det var så galet kallt att vi höll på att dö. Isvaks varning!