Livets ord - svar på tal

Okej så när jag gick i skolan så fanns där en tjej som var väldigt kristen. Hon hade ganska många åsikter som ställde sig emot vad jag tycker, och jag respekterar att hon tycker som hon gör MEN det jag inte accepterade var att hon inte kunde förklara varför hon tyckte som hon gjorde, hon kunde inte försvara sina åsikter helt enkelt.

Jag är själv döpt, och konfirmerad, men jag är inte troende. Jag har inget emot kristna, men som sakt håller jag inte med om många av deras åsikter. En dag sa denna kristna tjejen en sak som gjorde mig riktigt förbannad.
Vi pratade om honomsexuella, och hon påpekade att det var fel att vara homoseuell. Då sa vi att tänk om du skulle få ett barn som blev homosexuellt. Hennes svar var då:
"Jag skulle ju älska honom ändå, men jag skulle veta att han kommer hamna i helvetet"

Om gud nu är så god så slänger han väl knappast någon i helvetet för att den personen älskar en annan människa? För det är det kärlek är enligt mig. Man älskar en annan person. Inte att älska personer av det motsatta könet.

Hon pratade även om hur abort var fel, och om att det var fel att dricka alkohol.

Ett tag efter det satt jag och Anna hemma hos mig och pratade om det. Vi bestämde oss för att maila Livets ord - de  är den sekten (eller som hon säger så är det ingen sekt) hon är medlem i.  Vi ställde en massa frågor för att få reda på om allt hon säger stämmer på dem oxå. Vi skapade en ny mailadress för att ingen av oss ville bli förföljda med fler mail från dem, men smidig som jag var så tappade jag bort lösenordet och vi fick aldrig veta svaren.

Nu kanske ni undrar varför jag drar upp allt detta, jo det var för att jag kom att tänka på det i måndags och gjorde samma sak igen. Idag fick jag svar. 

Jag tänkte att jag slänger upp frågorna och svaren här så om ni är intresserade kan ni ju ta och läsa.

¤Vad anser ni om homosexuella?
-Måste se skillnad på homosexuella som personer och homosexualitet. Vi har inget emot homosexuella-Gud älskar alla lika mycket. Men Han har gett oss vägar att leva efter som blir till välsignelse och i detta fall ang. sex,samliv har Han sagt sex mellan man och kvinna i äktenskapet. Ingen annanstans.

¤Tycker ni att de ska få gifta sig i kyrkan eller inte?
- Kyrkan bör stå för bibelns syn på sexualitet,samliv,äktenskap och därför inte viga det Gud inte kan välsigna. 

¤Kan man läsa om homosexuella någonstans i bibeln?
- ja flera platser bla;
G.T
3 mos.18:22
N.T
Rom.1:26-27 

Jag sprang ner i källaren och rotade fram min bibel frå konfirmationen och efter lite klurerier hittade jag vad det var som stog där.

G.T 3 mos.18:22: Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt
N.T Rom.1:26-27: Därför utlämnade Gud dem åt förnedrande lidelser. Kvinnorna bytte ut det naturliga umgänget mot ett onaturligt, likaså övergav männen det naturliga umgänget med kvinnorna och upptändes av begär till varandra, så att män bedrev otukt med män.

¤Är det syndigt att dricka alkohol? 
- Synd,endligt bibeln är först och främst att säga nej till Gud. Sen att leva utan Gud blir livet ofta tomt om man måste fylla det med egna saker som alkohol,droger osv...varför kristna inte dricker alkohol är av den enkla anledningen att man blir så tillfredställd och trygg i Gud at tman inte behöver nån tillsats..... 

¤Vad tycker ni om abort?
- Som kristen står man för livet. Inte emot det. så för en kristen känns abort mycket onaturligt och inte ett val att välja. Därför ser (oftast)kristna på sex kanske mer allvarligt än andra i och med att man tar i beräkning med att ett barn kan bli till. Och jag vill var beredd att få barn med denna man jag har sex med. Därför sparar vi det tills vi vet:Här är personen jag vill leva med,bygga familj med osv...

Kommentarer

Skriv en kommentar! :D

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din mail-adress: (syns bara för Tilda)

Din blogg:

Skriv din kommentar!

Trackback
RSS 2.0