Huskurer

Jag berättade häromdagen om hur maskrosor tar bort fräknar genom att man kokar dem i vatten och sedan tvätta sig med det. Marcus frågade då om man skulle ha med hela blomman eller inte, och tyckte det skulle vara kul om jag kollade upp vad man ska göra mot finnar.

Det är från denna boken jag fått tipset och det visade sig att det bara är själva blomman man ska koka, altså inte stjälken eller bladen...



Så jag kollade upp vad man ska göra mot finnar, och det fanns en hel massa komplicerade recept med massa ingredienser som jag aldrig hört talas som, men jag letade upp de enklaste, och tänkte att det kanske är fler som är intresserade av att veta!?



Mot finnar, pormaskar och oren hy fanns detta receptet:

1 papaya
2-3 msk grädde

Ta bort skalet och kärnorna och mosa sedan papayan. Blanda med grädden. Täck det drabbade området och låt verka i 30 minuter. Skölj rent.



Mot pormaskar:

Rengör ansiktet som vanligt, och gnid sedan in det med en rå potatisskiva.



Oren hy:

Badda ansiktet med pressad citron eller en nydelad vitlöksklyfta.
Eller badda finnen med tea tree olja.


Kommentarer

Skriv en kommentar! :D

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din mail-adress: (syns bara för Tilda)

Din blogg:

Skriv din kommentar!

Trackback
RSS 2.0