Stockholm-Finland

17 Juli Dag 1

Tåget in till Gbg gick 17:47 och allt gick bra ända tills vi kom till Lisebergstationen. Vi rullade ut från stationen men plötsligt stannar tåget i tunneln, och där står vi ett bra tag, och sen börjar tåget backa tillbaka till liseberg igen. Jag och syrran blir stressade o vi blir tvugna att så av där och gå ända bort till korsgatan för att ta en vagn in till stationen - med våra två resväskor.
Men som tur är hinner vi i god tid ändå och stannar på subway för att köpa med oss mackor till tåget.

När jag ska betala dyker nästa problem upp, mitt kort funkar inte! jag föresöker två gånger med maskinen säger att köpet är ogiltligt och att jag ska kontakta min bank, så syrran får betala och jag går till en automat och prövar om kortet funkar där - och det gör det självklart. knäppt!

Vi går till tåget och står där och väntar -  det är sent. Vad mer kan gå fel lixom?? Någon ville oss nått den dagen. Resten av resan gick bra däremot och vi kom fram till sthlm tio minuter sent och där mötte mamma o pappa oss.

Vi gick upp till lägenheten i gamla stan och lämnade våra väskor och sedan gick vi ner till vattnet och satt där och slappade ett tag för att sedan gå upp och bädda och sova.



18 Juli Dag 2

Dagen gick ut på shopping runt om i Sthlm och jag fick inhandlat två par skor, ett par jesus sandaler och ett par leopardmönstrade converseliknande skor, ett linne, ett par jeans och ett par jensleggings, en väska och en tröja.
På kvällen käkade vi middag på en restaurang som hette Vapino och vi delade på en pizza till förrätt och sen käkade vi jätte god pasta!



klick för att se större!

19 Juli   Dag 3
Det blev sovmorgon eftersom det var söndag och affärerna ändå inte öppnade fören lite senare och när vi vaknat vandrade vi runt på stan och tittade i affärer. Det blev hamburgare på Max till lunch och efter det vandrade vi runt lite mer på stan. Jag tror inte jag köpte något förutom en mocha frapino på espressohouse. Syrran gjorde en "fin" fläta på mig och till middag käkade vi på nått tacos ställe och efter det slappade vi i lägenheten och tittade på film - 101 dalmatiner.
Innan jag gick och la mig provade jag spikmattan mamma och pappa köpt, och den gjorde svin ont!! men efter att ha legat och lidit i typ tio minuter kände jag mig avslappnad i ryggen och jag hade inte ont i nacken längre! :D






prickig och fin efter spikmattan

20 Juli Dag 4

Vi hade tidig väckning på för att hinna packa ihop våra väskor och städa ur lägenheten, och klockan tolv vandrade vi iväg som packåsnor med varsin resväska, och jätte tunga handväskor och vi gick upp till mosebacka för att fika lite och vänta på att få gå ombord på finlandsfärjan. Jag var helt död efter att ha släpat upp min resväska - som knappt gick att stänga för att den va så full - upp för alla trappor. Vi satt där uppe och spelade lite yatzy och sedan gick vi bort till båten när klockan var runt tre. Vi hade bokat en stor hytt så vi slapp trängas i en liten vanlig med alla väskorna så vi bytte om och gick ut och satte oss i ute solen. Där satt vi ett bra tag och sedan gick vi runt i taxfreen och sedan käkade vi buffe och tittade på solnedgången och alla öarna. Efter det spelade vi endel och lyssnade på musik innan vi gick och somnade i hytten.










21 Juli   Dag 5

Vi hade väckning på klockan nio finsktid, dvs åtta svensk. och vi gick upp och kkädde på oss för att käka frukostbuffe. Sedan klockan tio i tio - finsk tid - var vi framme och vi gick av båten och gick till hotellet som låg tio minuter därifrån.
Vi kunde inte få hytten fören klockn två så vi gick till toaletterna och bytte om och sedan lämnade vi väskorna på hotellet och gick ut på stan. Jag mådde illa hela dagen och var lite snurrig i huvet efter båten,  så jag var inte på humör för att shoppa. Lunch blev finsk köttpirog på tågstationen och sedan gick vi till hotellt för att checka in.
Väl uppe på rummet däckade alla på sängarna och pappa och jojo somnade så vi stannade inne tills det började närma sig middag och då vandrade vi ut på stan för att träffa morfar och hans fru.
Vi käkade kina mat och efter det gick vi tillbaka till hotellet och satt i baren. Jag var inte sugen på något eftersom jag fortfarande mådde illa, men mamma försökte få mig att äta något ändå.
Hon stog framme vid baren och det var massor av mörkhyade som sårang omkring överallt, och plötsligt ropar hon
"vill du inte ha en negerboll då?"
jag och pappa började asgarva men mamma fattade ingenting.



22 Juli Dag 6

Väckning på klockan nio för att hinna gå ner och käka frukorst innan den stängde. Hel nyvaken drog ja på mig mysbyxor och en t-shirt och gick ner som värsta zombien och åt frukost. Efter det gick vi tillbaka upp till rummet och jag duschade och klädde på mig och sedan hämtade morfar oss klockan 11 för att åka bil i över en timma till mammas farmor.
Det blev lunch i Fiskars och där fick vi sälskap av mammas bror stephan och hans fru sanna och deras dotter Piela.
På eftermiddagen åkte vi hem till morfar och där hade hans fru köpt glass och jordgubbar och mammas två andra bröder kom dit så vi fick träffat dem oxå! Det blev ganska sent och vi blev skutsade tillbaka till Helsingfors och där blev det middag på nån donken liknande restaurang fast den hette chicken nått...








23 Juli Dag 7

Det blev väckning samma tid för att hinna med frukosten och efter det gick vi på stan ett tag och jojo fick köpt en ny mobil som hon sprungit runt och letat efter hela veckan för att hitta vart hon fick den billigast. Vi gick även till banken för att ta ut lite pengar från våra finska konton eftersom man inte kan göra det i Sverige. Sedan gick vi och köpte dricka och godis. Det blev en smurfdricka och tupla shoklad! :D
Vi käkade glass och sedan gick vi till hotellet och satt ute och solade lite innan vi behövde gå till båten för att åka hemåt.
På båten satt vi i baren och drack lite innan vi gick in o käkade middan på buffen. Efter maten gick vi och la oss eftersom mamma var sjuk och alla ändå var trötta.




24 Juli Dag 8

Hade väckning på klockan åtta  och såg att jag hade fått ett "välkommen till Estland" sms.. haha
Duschade och gick till frukostbuffen för att sedan vänta på att allt folk skulle försvinna ur båten innan vi gick av - orka knö!
Vi gick upp och tog en buss till slussen och därifrån tog vi metron till centralen. Vi gick runt lite på stan och sedan gick vi till hemköp och köpte sallad att ta med på tåget. Klockan ett åkte vi mot gbg med ett gamalt skakigt tåg.



Kommentarer

Skriv en kommentar! :D

Ditt namn:
Kom ihåg mig!

Din mail-adress: (syns bara för Tilda)

Din blogg:

Skriv din kommentar!

Trackback
RSS 2.0